søndag 4. mars 2012

Digitale barn og unge


Mange barn og unge bruker store deler av fritiden sin på ulike medier, og da spesielt mobiltelefon, tv og internett. Dette gjelder oss voksne også - om vi tenker oss om et øyeblikk; er det så mange timer i døgnet hvor vi ikke bruker verken mobiltelefon, datamaskin, fjernsyn eller radio?

I skolen skal vi være med på å utvikle den digitale kompetansen til barna og ungdommene. Dette omfatter blant annet at de skal ha ferdighetene som trengs for å bruke digitale verktøy, de skal ha kunnskapen de trenger for å ta hensyn til opphavsrett og personvern, de skal ha gode holdninger til hvordan vi ”ferdes på internett” og de skal oppleve at de digitale verktøyene de bruker har nytteverdi. Lærere skal med andre ord gi elevene ferdigheter, holdninger og kunnskap rundt bruk av digitale verktøy.

Når vi i læringsarbeid bruker for eksempel internett vil elevene møte på mye informasjon og materiell som ikke nødvendigvis er relevant for læringsarbeidet. Skal de søke opp et klipp på YouTube kan de ende opp med mange useriøse videoklipp. De kan oppleve å bruke Google for å lete etter informasjon og ende opp med stoff og tall som er feil, fordi de stammer fra en dårlig kilde. Vi må sørge for at barn og unge har kunnskapen de trenger når de bruker ulike medier for å kunne unngå slike tilfeller som dette.

Elevene skal lære mye på skolen rundt det som omhandler spesielt internett og datamaskiner, og forhåpentligvis en del om andre medier også – slik som mobil og TV. Hovedtyngden lander likevel på internett.

Det er viktig at barna får kunnskap fra hjemmet også. I artikkelen ”Barns digitale hverdag” prøver vi å vise til at barna våre får med seg mye mer enn vi nødvendigvis er klar over. En TV med nyhetssending som står på i bakgrunnen eller startsiden i internettleseren kan inneholde mye vi ikke alltid vil at barna skal se, og det er en av flere ting vi må prøve å være bevisste på.


Grafikk: dubestemmer.no

Utgaven vår av DKL- posten skal gjøre deg som forelder mer bevisst i forhold til ulike valg og faktorer som spiller inn på barn og unge. Vi bruker begrepet ”mediekultur”, som kort fortalt handler om hvordan vi bruker, opplever og blir formet av samfunnets medier. Mediekultur vil dere få lese mer om i første artikkel.

DKL- posten er skrevet for å belyse viktige faktorer rundt opplevelsen barn og unge får av å bruke ulike medier. Vi skal belyse temaet mediekultur, og formidle kunnskap til foreldre om fornuftige retningslinjer for barn og unges mediebruk.


Skrevet av redaktør; Mariann Strømsnes
Publisert 04.03.12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar