søndag 4. mars 2012

Engelsk (som underholdningsspråk) – nøkkelen til den globaliserte verden.


Dette bildet er en illustrasjon på engelsk som underholdningsspråk.


Møtet mellom det lokale og det globale blir stadig mindre. Engelsk får en fremragende rolle som underholdningsspråk når de oppleves som nøkkelen for kommunikasjon og forståelse blant barn og unge.

Samfunnet må legge til rette for språkforbedring og gjøre barn og unge mer bevisste på å ta seg god tid med den nye informasjonen innenfor medier. De må få bruke ulike verktøy for å bedre underholdningsspråket som; elektroniske ordbøker, Google translate og andre støttende stillas. Vi må sammen skape et større fokus på språkets verdi i barn og unges oppvekst og skolehverdag. Dette er viktige moment som kan fungere som sentrale retningslinjer med tanke på å legge til rette for en positiv påvirkning av mediene.

De tre medieformene tv, data og mobiltelefon er tettere integrert med den globale mediekulturen. Det har blitt dannet en internasjonal medieindustri der det dominerende språket er engelsk og vi befinner oss i et sammensatt landskap med åpne kanaler (Tønnessen, 2007:61). Tønnessen viser til i sin bok «generasjon.com» en europeisk undersøkelse der de unge velger mer internasjonale programmer fremfor nasjonale. Tønnessen utsagn i boken sier derfor noe om språkets rolle og makt i verden så derfor vil språket kunne fungere som en brobygger når de unge knekker språkets kode. Sammen kan vi da være med på å skape forståelse, trygghet og kompetanse omkring disse internasjonale mediene.
Kilde:Tønnessen, E.S (2007): Generasjon.com – mediekultur blant barn og unge. Oslo, universitetsforlaget.


Skrevet av Susanne Tvergrov
Publisert 04.03.2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar