søndag 4. mars 2012

Mediekultur


Mediekulturen har endret seg mye på de siste 10- 20 årene. Selv de som er for unge til å kunne lese enda kan få med seg nyhetene på fjernsynet eller på radio. Mange barn spiller spill på datamaskin, mobiltelefon, nettbrett og ulike spillkonsoller fra veldig ung alder – til og med i det stadiet hvor barna ikke har utviklet språk enda. Dagens barn og unge vokser opp i et samfunn som har tilgjengelig ulike medier til enhver tid. Mobiltelefonen, datamaskinen, tv- en og radioen er i bruk rundt oss hele døgnet.

Siden mediene er så integrert i hverdagen vår, er det ikke lenger like enkelt å måle hvor mye tid barn og unge bruker på medier. Elise Seip Tønnessen skriver i sin bok generasjon.com – Mediebruk blant barn og unge at en amerikansk studie har gjennom mediedagbøker kommet frem til at målgruppen (8- 18 år) bruker medier overraskende konstant gjennom hele dagen. Dagbøkene viser at de bruker i snitt omtrent 6,5 time hver dag på ulike medier, men de bruker gjerne flere medier parallelt. Teamet til denne undersøkelsen beregner dermed at målgruppens medieinnhold tilsvarer omtrent 8,5 time daglig. (Tønnessen 2007: 16)

Medier brukes ofte parallelt, slik som nevnt i undersøkelsen. Radio er for eksempel ofte brukt som en sekundæraktivitet, det er sjelden noen som sitter i en stol og bare lytter til radioen. I mange hjem fungerer både radioen og tv- en slik, hvor de står på som ”bakgrunnsstøy” mens man kanskje gjør husarbeid, lager mat, gjør lekser, leser avisen eller mens man spiser.
Litteratur:
Tønnessen, Elise Seip (2007): generasjon.com. Mediekultur blant barn og unge.


For et par tiår siden kunne man mye lettere dokumentere mediebruken enn hva man kan i dag. For 20 år siden var mobiltelefonen på størrelse med en murstein, og hadde bare telefonsamtalen som funksjon. For ti år siden kom den første mobilen med innebygd kamera. I dag brukes mobiltelefonen til så mye annet, spesielt grunnet at de har kamera og tilgang til internett. Denne utviklingen er bare et av mange eksempel på hvor rask den teknologiske utviklingen har vært, og vi må bare forvente at nye ting dukker opp hele tiden fremover også.

I skolen har det vært (og det er mange steder) lite fokus på digitale verktøy, til tross for at Læreplanverket for Kunnskapsløftet fastsetter at elevene i grunnskolen skal lære å være digitale i alle fag. Det er mye kritikk ute og går, og det gjelder både læringsarbeid og mediebruk i hjemmet. Barn og unge holder seg oppdatert på en annen måte enn oss voksne, kanskje fordi de i større grad tar del i mediekulturen enn voksne. Som voksen, forelder og lærer, er det viktig å finne de positive sidene ved dagens mediekultur. Barn og unge kaster seg inn i utvalget de finner av ulike medier, og de trenger voksne veiledere for å lære hvordan de skal ferdes trygt.



Skrevet av: Mariann Strømsnes
Publisert 04.03.12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar