søndag 4. mars 2012

En smakebit på den digitale verden

Dette bildet viser Lukas Bjørdal på 1. år sin glede over mobiltelefonens muligheter. Lukas har allerede knekt koden for mobilens tastelås.
Foto: Susanne Tvergrov



Dagens mobiltelefoner gir oss unike muligheter. Den usynlige datamaskinen gir barn og unge utallige funksjoner som gjør at de lett kan utsette seg selv og andre for fare. Nøkkelordet er nettvett i alle aldre.

Dagens mobiltelefoner blir ofte referert som den usynlige datamaskinen. De er lette og smidige og de utallige funksjonene som mobilkamera, mobilt nettverk, lyd – og videopptaker gjør den svært lik den tradisjonelle datamaskinen.

Fotograferingen er en av funksjonene som er lett tilgjengelig. Kameraet på de nyeste mobiltelefonene har utarbeidet gode og enkle løsninger. De har blant annet automatisk og innebygget blitz og en megapixel på ca. 8. Mobiltelefonens hurtigtast til kameraet gjør det også enkelt og raskt å komme i gang med fotograferingen. Tidligere ble fotografiene mest nyttet til privatbruk, men grunnet tilkobling til internett blir bildene også nå delt med andre sosiale medier.

Lydopptaker er en annen funksjon som de nyeste telefonene eller smarttelefonene har tilgjengelig. Mobiltelefonen har en innebygget mikrofon og båndopptaker som gjør at man kan bruke den ved forskjellige anledninger. Med denne funksjonen kan man ta opp private samtaler med seg selv eller andre.

Videoopptaker er også å finne i alle smarttelefoner. Denne funksjonen gjør at man kan filme forskjellige situasjoner. De gode opptakene av talen og bildene gjør at videoen får en høy oppløsning, og kan gi en større nytteverdi fremfor å kjøpe et videokamera. I enkelte telefoner er ikke videoopptakeren like utviklet som mobilens kamerabilder, men likevel kan videoopptakeren fungere optimalt i visse situasjoner.


Her ser vi at det digitale mediet allerede har fått Lukas Bjørdals oppmerksomhet.
Foto: Susanne Tvergrov

Utfordringer og muligheter
Tilgangen til internett fra mobilen gjør at både bilder, lydfiler og videoopptak lett kan deles med den digitale verdenen. Så hva kan vi gjøre for å hindre at hver enkelt ikke er en fare for seg selv eller andre? Hvordan kan vi tilrettelegge fornuftige retningslinjer for barn og unges mediebruk?

For å unngå eksponering på det åpne nettet, tror jeg det vil det være behov for nettvett som tema gjennom barn- og unges oppvekst. Det handler om å kontrollere informasjonen om seg selv og hva denne eventuelt blir brukt til. Barn og unge må opparbeide seg kunnskap rundt emnene kildekritikk og opphavsrett. Jeg tror det er viktig at barn og unge får kunnskap om dette så tidlig så mulig for å unngå at de som voksne tror at det som er tilgjengelig på nettet er for fri bruk, men også for å unngå faren for seg selv og andre (Otnes, 2009:19-20)

Det åpne nettet gir muligheter som varierte mottakergrupper, autentiske skrivesituasjoner og kunnskapsdeling. Men likevel må man være bevisste på og reflektere rundt de mulige fallgruvene mobiltelefonen kan være med på å gi. Man må opparbeide retningslinjer og forsiktighetsregler slik at ikke uheldige eksponeringer oppstår og derfor bør nettvett ikke bare være et emne i skolen, men også kontinuerlig gjennom hele oppveksten. Dette fordi barn og unge ikke bare møter på mediet mobiltelefonen i grunnskolen, men også i tidligere alder. Jeg tror derfor at tidligere stimulering rundt dette emnet vil være med på å gjøre elevene mer bevisste på fallgruvene i senere alder, som igjen vil beskytte hver enkelt (Otnes, 2009:18-19). La barn og unge ikke bare få smake på mulighetene, men også utfordringene som mediet mobiltelefonen gir.



Litteratur: Otnes, H (2009) Å være digital i alle fag. Universitetsforlaget, Oslo.


Skrevet av Susanne Tvergrov
Publisert: 04.03.2012             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar